Zabiegi ortopedyczne

Zespół cieśni kanału nadgarstka

Zespół cieśni nadgarstka jest stanem chorobowym powstałym w wyniku długotrwałego ucisku nerwy pośrodkowego w kanale nadgarstka. Zwykle dotyczy ręki dominującej. Przyczyną jest zwykle przeciążenie ręki spowodowane wielokrotnym powtarzaniem tych samych czynności. W diagnostyce zespołu cieśni nadgarstka stosujemy badanie fizykalne, USG oraz EMG, które jest badaniem kluczowym i potwierdzającym.

Objawy:

- drętwienie i mrowienia palców I – III ręki oraz połowy palca IV

- zanik mięśni kłębu kciuka

- osłabienie siły chwytu, brak precyzji i ograniczenia ruchów

- utrudnione zaciśnięcie ręki w pięść

- wypadanie z dłoni trzymanych przedmiotów

Leczenie:

Leczeniem przyczynowym jest zabieg operacyjny polegający na przecięciu troczków zginaczy i odbarczeniu nerwu pośrodkowego.

Zabieg jest wykonywanie w znieczuleniu miejscowym i nie wymaga specjalnego przygotowania.

Skóra goi się 2 tygodnie a okres rekonwalescencji wynosi około 6 tygodni.

-drętwienie i mrowienie palców I-III oraz połowy palca IV ręki

-zanik mięśni kłębu kciuka
-osłabienie siły chwytu, brak precyzji i ograniczenie ruchu ręki
-utrudnione zaciśnięcie ręki w pięść
-wypadanie z dłoni trzymanych przedmiotów

Palec zatrzaskujący

Palec trzaskający (zakleszczające zapalenie ścięgna) jest stanem chorobowym polegającym na zaburzeniu płynności ruchów czynnego zginania i prostowania palca. Pojawia się w wyniku przeciążeń, mikrourazów lub jest wrodzony.

Choroba rozpoczyna się pojawieniem małego guzka u podstawy palca po stronie dłoniowej, który jest pogrubiałym ścięgnem. Po pewnym czasie pojawia się zatrzymywanie ruchów palca i charakterystyczny trzask, po którym kontynuowany jest dalszy ruch.

Operacja polega na przecięciu lub wycięciu pochewki włóknistej w celu ułatwienia przesuwu pogrubiałego ścięgna.

Skóra goi się 2 tygodnie a okres rekonwalescencji wynosi około 6 tygodni.

-zatrzaskiwanie palców dłoni

-ból stawów międzypaliczkowych dłoni
-utrata płynności ruchów palców

Choroba De Quervaina

Choroba De Quervaina - jest to zapalenia pochewki ścięgnistej I przedziału prostowników ręki (m. odwodziciel kciuka długi oraz m. prostownik kciuka krótki). Przyczyną choroby są powtarzającie się mikrurazy oraz przeciążenia ścięgien w wyniku wykonywanych czynności zawodowych lub uprawiania sportu. W wyniku przewlekłego drażnienia pochewki ścięgna dochodzi do powstania stanu zapalnego (obrzęk, wysięk, ból, zwiększone ucieplenie). W konsekwencji przewlekłego stanu zapalnego pochewka ścięgna ulega zwłóknienu co znacznie upośledza ruch kciuka dodatkowo powodując notoryczny ból. Leczenie zachowawcze przynosi efekt jedynie w początkowej fazie choroby. Stosowane jest unieruchomienie, fizykoterapia, doustne leki przeciwzapalne lub ostrzykiwanie bolesnej okolicy preparatami sterydowymi. W bardziej zaawansowaych stadiach choroby jedynym leczeniem jest zabieg operacyjny polegający na przecięciu bolesnej pogrubiałech pochewki ścięgnistej co przynosi bardzo szybki efekt leczniczy.

-ból przy ruchu kciuka

-upośledzenie ruchomości kciuka
-promieniowanie bólu kciuka do przedramienia
-zwiększenie obrysu kciuka
-przeskakiwanie, strzelanie ścięgien ponad wyrostkiem rylcowatym kości promieniowej

Ganglion, Torbiel galaretowata

Ganglion (torbiel galaretowata) jest odczynem zwyrodnieniowym pochewek ścięgnistych pojawiającym się w wyniku przewlekłych urazów lub przeciążeń. Torbiel zawiera galaretowatą substancję. Najczęstszą lokalizacją jest okolica nadgarstka oraz stopy.

Leczenie polega na punkcji i odessaniu treści z torbieli lub jej operacyjnym usunięciu, które jest najskuteczniejsze.

Skóra po zabiegu goi się około 2 tygodnie a okres rekonwalescencji wynosi około 6 tygodni.

-bolesny guzek, obrzęk

-ograniczenie ruchomości stawów nadgarstka, palców lub innych części ciała
-względy estetyczne

Zespół kanału Guyona, zespół rowka nerwu łokciowego

Zespół kanału Guyona, Zespół rowka nerwu łokciowego to choroby związane z uciskiem nerwu łokciowego na poziomie kolejno nadgarstka lub stawu łokciowego. Do ucisku nerwu dochodzi na skutek m. in. powiększających się ganglionów, urazów lub wad anatomicznych. W konsekwencji dochodzi do zaburzeń czucia oraz ruchomości kończny gónrej w zakresie unerwienia przez n. łokciowy. Badaniami potwierdzającymi zespoły uciskowe są m.in USG lub EMG.

-zanik mięśni kłębiku dłoni

-parestezje, drętwienie palców IV - V dłoni

-osłabienie ruchów palców IV - V dłoni oraz zgięcia stawu łokciowego

Zeszycie ścięgna zginacza i prostownika

Operacyjna rekonstrukcja ścięgien jest konieczna w celu naprawy funkcji kończyny. Do urazów ścięgien dochodzi w wyniku bezpośredniego przecięcia np. nożem lub podczas konkretnego ruchu o sile przewyższającej jego wytrzymałość. Leczenie operacyjne jest leczenie z wyboru. Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym, nie wymaga specjalnego przygotowania. Okres rekonwalescencji po zabiegu jest różny w zależności od zeszystego ścięgna, wynoki około 6 tygodni. Bezpośrednio po zabiegu rozpoczyna się rehabilitacja, która jest konieczna, aby efektem zabiegu był pełny powrót sprawności.

WSKAZANIA

-całkowite lub częściowe przerwanie ciągłości ścięgna

-upośledzenie funkcji w obrębie kończyn

Ścięgna, usunięcie przerośniętych kaletek